Minä kun luulin, että kaikki oli jo selvää. Miten yksinkertainen ihminen voikin olla?
Sovin työnantajani kanssa viime kesänä tekeväni hänelle opinnäytetyön pesänselvityksestä, perukirjoituksesta, lesken asemasta ja testamentin vaikutuksista sekä perinnönjaosta. Ajatuksena oli, että olen mukana tiiviisti kahden pesän selvityksessä ja osakkaiden kokouksissa sekä perukirjoitustilaisuuksissa ja teen niistä jonkinlaisen raportin ja tutustun teoriaan taustalla. Okei, aika laaja aihe, myönnetään. Hyväksytin aiheeni tutoropettajallani ja kaiken piti olla selvää. Sen kun vain alan tehdä. Jäin kuitenkin vielä odottamaan Tutkimusmenetelmien opintojaksoa, koska halusin saada sieltä apuja opparin tekoon.
Nyt olen istunut tunnilla kolme kertaa ja olen aivan tuskissani. En saa ikinä opparia tehtyä! Tai jos saan sen tehtyä, en saa siitä sääliykköstä parempaa. Kannattaako sitä silloin edes aloittaa? Mikä näkökulma on paras? Mikä tutkimus olisi sopivin? Miten pallottelen opettajan määräysten ja toimeksiantajan pyyntöjen välissä?
Opettaja on sitä mieltä, että joka opinnäytetyön pitää sisältää tutkimusta, jos meinaa saada arvosanaksi paremman kuin ykkösen. Jos saan toimenksiantajalta tehtäväksi tehdä jonkun työn, miten voin liittää siihen vielä tutkimuksellisen näkökulman, kysyn minä. Miten voin tutkia, jos työ on se mitä se on. Eli kyseessä voisi olla toiminnallinen tutkimus, jossa varsinainen tuotos olisi isommassa roolissa kuin raportti. Opettajan mielestä toiminnallinen tutkimus ei kuitenkaan ole hyväksyttävää tutkimusta. Viestinnän opettajan mukaan taas voisi ollakin.
Miten paljon voin jyrätä toimeksiantajan toiveita opettajan ohjeiden takia? Toimeksiantajani/työnantajani haluaisi liittää siihen vielä ainakin lesken aseman pesässä. Eihän homma leviä käsiin? Voinko edes kieltäytyä toimeksiantajan toiveista?
Mikä on hyvä tutkimusongelma? Mietimme sitä kavereiden kanssa yhtenä päivänä. Josette keksi hyvän näkökulman. Kysyin opettajan mielipidettä asiaan, mutta hän ei kommentoinut varsinaisesti mitenkään ongelmakysymystä, antoi vain neuvoja työn suorittamiseen. Tarkoittaako tämä siis sitä, että aihe ja kysymys on hyvä, että ei muuta kuin töihin vain? Jätän virallisen aihelomakkeen vielä tänään opettajalle arvioitavaksi. Ehkä hän sitten kommentoi sitä paremmin. Haluaisin saada tälle jonkinlaisen siunauksen ennen kuin alan tehdä yhtään mitään.
Kävin läpi tehtyjä oppareita, eikä tästä aiheesta/näkökulmasta ollut tehty vielä yhtään mitään. Toki pesänosakkaiden asemaa oli käsitelty parissakin, mutta ei tätä näkökulmaa, jonka olen ottamassa ongelmakseni. Sekin tukisi tutkimuksen tuomaa hyötyä.
Olen tehnyt rungon jo valmiiksi, mutta toki otsikoinnin pitää olla parempi ja tietysti muokkautuukin kirjoittamisen edetessä. Voisin alkaa kirjoittaa teoriaosuutta heti, kun aiheeni saisi hyväksynnän. Varmaankin joudun tekemään jonkinlaisia teemahaastatteluja paikallisille asianajajille, mutta se on vain mielenkiintoista. Ihan pelkkää kyselyä en haluaisi tehdä, koska tiedän/arvelen, miten huonoja vastaamaan asianajajat ovat kaikkine kiireineen. Toisekseen en välttämättä edes tarvitse tueksi varsinaista kyselyä. 3-5 henkilön haastattelu saattaa hyvinkin riittää.
Vaikeaa on...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti