tiistai 5. helmikuuta 2013

Tuskastuttavissa tunnelmissa

Viime syksynä tuskailin kirjanpidon opettajan kanssa, joka ei mielestäni osaa opettaa yhtään. Tenttikin oli niin epäselvä ja omituinen, ettei ihmekään etten yllättäen osannutkaan mitään. Nyt hän opettaa meille sisäistä laskentaa. Aihe on minulle vähän vaikeampi kuin kirjanpito, joten haluan oppia. Alkuun olinkin sitä mieltä, että opettaja taitaa olla vähän petrannut, koska oli rennompi ja tuntui osaavan ihan jopa puhuakin asiasta. Viime tunnilla kuitenkin tuskastuin jälleen hänen turhaan höpinäänsä.

Ihmettelimme porukalla ennen tunteja, mitä edelliskerran aiheena ollut vyörytys oikein tarkoittaa ja miksi niin tehdään kuin tehdään. Uskoisin ymmärtäneeni pointin nyt, kun opiskelukaverini selittivät, miten homma menee käytännössä. Merkitystä lienee siis myös toimipisteen tuotoilla. Me olemme puhuneet koko ajan vain menoista. Toinen näistä tytöistä kysyi sitten opettajalta samaa kysymystä: miksi toisten kulut jaetaan ensin osiin kaikille, jos kerran kaikki kulut kuitenkin lopulta päätyy joillekin tietyille osa-alueille. Opettaja selitti varmaan 5 minuuttia siitä, mitä vyörytys tarkoittaa ja miten joku pikkupomo jemmaa kuukauden laskuja ja sitten lähettää ne yhtenä läjänä kirjanpitoon. WHAT?! Eihän me tätä kysytty! Vastausta kysymykseen ei tullut ja kun ei jaksanut enää kuunnella toista viittä minuuttia vastaavaa asian vierestä puhumista, kukaan ei enää kysynyt tarkentavia kysymyksiä.

Sitten plärättiin läpi dia-esityksiä, joissa puhuttiin ihan outoja asioita, joista ei kerrottu mitään, miksi näin tehdään ja mihin se liittyy! Pitää käydä ne läpi vielä omissa oloissaan, jos menisi sitten paremmin perille kun opettaja ei ole häiritsemässä keskittymistä. Tai lukea netistä tai kirjoista. Kun meidät oli jo aivan uuvutettu dioilla, opettaja sanoi, että tehkääpäs nyt yksi tehtävä, jossa oli kaiken kaikkiaan neljä isoa tehtävää. Kiva päästä oikeasti harjoittelemaan! Ehdin tehdä vasta ensimmäisen tehtävän, kun niitä alettiin jo tarkistaa ja toisessa tehtävässä tipuin jo kärryiltä, että miten tuo luku saatiin ja mistä ja mihin se liittyy. Tommonen tyyli ei sovi minulle. Minä haluaisin tutustua tehtäviin rauhassa kotona, jotta voisin keskittyä tunnilla sitten siihen, mitä en tehtävässä ymmärtänyt. Näin oppisin parhaiten. Nyt opettaja panttaa tehtäviä ja luentomateriaalia viimeiseen asti ennen kuin avaa ne työtilaan, joten pystymme tutustumaan niihin vasta tunnilla.

Pinnistelen taas itseni kanssa istunko tunneilla vai en. Toisaalta minulla ei varmasti ole mitään mahdollisuuksia selvitä tentistä, jos en edes vähän yritä istua tunneilla. Mutta toisaalta hermostumisenikin estää oppimiseni...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti